Thursday, June 30

tak mampu nak terima bila mak cakap.....

tidur terganggu bila terdengar deringan telefon..
oh mak rupanya..
tahu tahu je harinie adik nak telefon mak kan..


mak gembira lah tu..
esok adik cakap nak balik kampung..
borak pon bunyi tak macam selalu..
selalu cam sedih and muram je suara dia..
tadi dah ceria adik dengar..


tiba tiba teringat kejadian hari tu...
minggu lepas aku pergi Kelantan...
lalu depan rumah aku..
sakit je mata lalu depan rumah tapi tak dapat berhenti..


pastu masa otw balik..
aku dah siap awal awal tahan mata daripada tidur..
telefon mak mintak tunggu tepi jalan dekat pondok bas..
mak betul betul tunggu..
dengan 'stokein' sekali..
mak lambai lambai je bila bas aku naik tu lalu depan rumah..
yang si stokein plak terlompat lompat..
takut bunyi bas lah tu..


sedihnya nampak mak dari jauh tapi tak dapat nak salam..
tak dapat nak peluk..
mak cakap bas tu laju sangat..
mak tak nampak orang pon kat dalam bas..
kesian mak..


sambung semula perbualan kat telefon..
tiba tiba mak cakap macam nie..


''eh adik.. mak nak bagitahu nie.....'' kata mak dalam nada muram


hati aku dah berdebar debar..
selalu mak cakap macam tu mesti ada something happen..
tenangkan hati sediakan pemikiran..
bersedia untuk dengar..


''Stokein adik dah tak ada.... stokein kena langgar malam sabtu haritu...... petang tu mak baru lepas bagi makan dia.... banyak dia makan tinggal sikit je makanannya dalam bekas dia tu.... mungkin lepas makan tu kot dia keluar rumah....'' ucap mak tenang..

aku tetap diam...'' mak rasa kucing kelabu jahat tu kejar dia.. selama nie dia tak pernah pon pergi sampai line tepi jalan tu... dah pagi baru mak perasan dia kena langgar....''..sambung mak lagi.


aku dah menangis dari perkataan pertama keluar dari mulut mak..
tapi tetap tahan daripada mak aku tahu...
cuba gak nak bertanya...


''mak... teruk ke dia kena langgar...? hancur ke.......?'' air mata dah mencurah curah dah..


''a'ah.....'' jawab mak sepatah....



aku nak tanya banyak lagi...
tapi nanti mak dengar lak aku menangis teruk...

abang tak tanamkan dia ke....?
dia dah gemuk semula tak....?
bulu dia dah okay ke....?
haritu kulit dia ada masalah....
sepenuh cuti sem aku rawat kulit dia nak bagi bulu dia okay semula...


tapi mak faham perasaan aku.. 
mak cerita tanpa aku tanya...
dia dah gemuk....
bulu dia dah okay sekarang, bersih je....
makan banyak.. tak pernah tak habis sepinggan nasi mak letak..


mak dah try cari pengganti stokein..
tapi aku cakap biar lah dulu...
esok aku nak balik...
nak tengok barang barang permainan stokein..
nape stokein tak tunggu aku pon...
aku suruh dia temankan mak tapi kau pergi plak nape..
kesian mak duduk tak ada teman bergurau kat rumah...


dah seminggu baru mak bagitahu aku..
cepat atau lambat sedih aku tetap sama...
nanti aku balik tak ada dah stokein nak kejar aku..
stokein dah tak salam aku..
stokein dah tak gigit hujung seluar aku...
stokein dah tak bergayut kat kaki aku..
stokein dah tak terjun dari atas syiling terus atas perut aku time tidur..
sedihnya..


aku memang tak ditakdirkan tuk jaga kucing kot..
sekor pon tak pernah mati depan mata aku...
tak pernah jaga sekor pon sampai dia tua..
ada yang hilang...
ada yang kena bawak lari ngan orang...
nie first time lama sikit bawah jagaan aku..


tak pe lah.. 
stokein dah tak ada..
Tuhan tarik nyawa dia sebab tak nak manusia buat jahat ngan dia dah kot..
anak dia pon mak aku cakap mati kena langgar beberapa malam sebelum dia kena langgar jugak..
*anak dia jiran aku jaga
dia dah ada peneman kat alam lain tu..
bagus la..
hey stokein.. nanti aku rindu kau aku beli stoken bebanyak ye nanti boleh ubat rindu aku..


btw nama dia stokein sebab empat empat kaki dia macam pakai stokin putih..
kaki dia tak pernah kena becak..
tak pernah kotor...
bulu dia panjang and lebat..
ekor lak macam bulu mop rimbun nye...
keturunan apa entah dia..
tapi memang cantik..
sebab dia pandai jaga bulu dia..


misi aku balik esok nak pergi buru kucing kelabu tu..
bawak senapang siap siap..
tapi nak tembak telinga je sebab tak nak membunuh..
dah nak sambung lap hengus..
bui..



*gambar stokein tak ada sebab konon aku percaya kalau tangkap gambar kucing nanti dia cepat mati.. (sebenarnya aku banyak ambik gambar dia masa cuti sem haritu.. bercamwhore ngan aku tu pasal lah kot.. sob sob...)



stokein ala ala cam nie lah tahap kerimbunan ekor ngan kestokeinan dia.. rindu..=(.




-TAMMAT-

9 comments:

zamira said...

weh...sedih doe ak bace entri ko.nak nngis rase.xpela pkah...sabo ok?

akupunyapasallar.. said...

waa..sdeynye cerite..T_T

nIeZa_sYid said...

sabao ye...mngkin nnt nk dpt kucing baru kowt...:)

piko said...

zam : tu la kan.. nanges nanges aku tlis entry nie tadi lepas tefon mak aku..

akupunyapasallar : kan kan.. sobbb.=(

nieza : has ke nie.. tak nak dah kot.. dah serik..=(

Nymphadora said...

ko nak nangis..aku dah nangis dah..siap kene ejek ngan rumet ag..kim salam kat kg relong ekh..hua3..aku xdpt balik ag~

Nymphadora said...
This comment has been removed by the author.
piko said...

erm tu lah kan.. sedih weh aku sayang giler kat stokein.. tadi aku dah tengok tempat dia kena langgar taw..sob sob..=(

Nymphadora said...

sabo..sabo..setiap ape yg jadik ader sebab yang kite tak tau..

piko said...

betul2.. nanti jumpa anak kucing comel bagitahu aku ye...:D