Monday, August 1

#1- Ramadhan.. Hanya mampu melihat..


play this video.. then read what i'm saying.. =)



1 Ramadhan 1432H..
aku menitiskan air mata..
sepanjang perjalanan hidup aku..
sehingga kehari ini..
pertama kali..
1 Ramadhan tidak sepenuhnya membawa erti..


mungkin Tuhan hendak menguji..
memberikan kesempatan untuk membersih sepenuh hati..
untuk menghayati..
bulan Ramadhan yang mulia ini..
namun aku hanya mampu berdoa..
ianya bukan untuk terakhir kali..
semoga ada kesempatan lagi..


tepat pukul 5.45 pagi..
mata terbuka luas..
sedangkan waktu masih dingin hari..
telefon dicapai..
nombor yang terlintas di fikiran terus ditekan..
kedengaran suara emak..
sayunya hati..


emak bertanyakan perihal diriku..
sudah bersahur ke belum..
air mata menitis..
suara tetap ditahan..

perlahan lahan aku menjawab..
belum lagi..


dengan siapalah emak makan..
untuk sahur kali ini..
aku hanya mampu berdoa..
semoga emak berselera menjamu makanan..
sentiasa sihat untuk menjalani ibadah puasa..
berkesempatan bertarawih..
dipanjangkan umur..
dan senantiasa dilindungi..


masa..
aku hanya mampu melihat ianya pergi..
tidak mampu membuatnya berhenti..
sebagai seorang insan yang hina ini..
memanfaatkan masa seorang diri..
menangis tanpa henti..
mengharapkan Tuhan dan Al-Quran..
sebagai peneman diri..


hari ini aku tidak dibolehkan menahan diri..
dari makan dan minum pada siang hari..
moga esok aku masih bernafas lagi..
hanya padaMu Illahi..
Pemberi kesempatan dan rezeki..
berilah aku peluang sekali lagi..
Amin.. Amin Ya Rabbal Alamin..



semoga esok aku boleh menjalankan ibadah wajib ini....





-TAMMAT-




No comments: