Thursday, March 24

semoga aku masih diberi peluang...



azan maghrib berkumandang....
bekas berisi makanan dibuka....
sebaris demi sebaris doa di baca....
suapan pertama....
air mata terbit di tubir mata....

Ya Allah....
nikmatnya....
bukan kerana makanan yang terhidang....
bukan juga kerana keadaan yang selesa....
tapi....
dah lama hambaMu ini meninggalkannya....
nikmat yang satu ini....
nikmatnya berpuasa....
menahan lapar dan dahaga.....
merasa apa peritnya nasib seseparuh manusia....
yang kurang makanan...
yang tidak pernah merasa yang lazat lazat...
yang hanya mampu memandang...
yang hanya mampu menadah..
yang juga hanya bergantung pada nasib sahaja...
syukur Ya Allah..
kerana memberi hambaMu ini peluang untuk merasainya...


sebelum panggilan Allah S.W.T yang terakhir untuk hari ini....
kaki melangkah untuk bersuci....
menadah tangan yang dicucuri air jernih...
disusuli doa yang wajibnya dibaca sebanyak lima kali sehari....
namun....
air mata menitis lagi...

Ya Allah....
cukupkah doa ini lima kali sehari....
sempurnakah wuduk yang aku ambil pada setiap hari......
sebagai salah satu syarat wajib untuk berjumpa denganMu...
menghadapMu untuk memohon sesuatu..
aku risaukan perkara itu Ya Allah...
namun....
syukur Ya Allah...
kerana turut juga memberi peluang kepada aku.....
untuk merasai nikmatnya air jernih itu semasa hidup didunia ini....


kiblat ditenungi....
mata menunduk memandang sejadah yang terhampar.....
takbir menjadi pendahulu....
diikuti bacaan bacaan seterusnya....
sehinggalah sujud yang terakhir......
nikmatnya Ya Allah...
dekat sungguh aku denganMu...
boleh dikira berapa kali sahaja dalam hidupku...
menitiskan air mata ketika menghadapMu......
malu nya padaMu Ya Allah....
terlalu angkuh menghadap penciptaku sendiri.....
hanya sekadar melakukan kewajipan....
tidak mengahayati apa yang cuba Kau sampaikan....
sehinggakan....
kadang kadang suruhanMu diabaikan....
tiang yang sepatutnya lima...
tumbang satu demi satu...
malunya Ya Allah...
namun...
syukur Ya Allah....
Kau turunkan dugaan dan cabaran untuk hambaMu ini...
sebagai peringatan sebelum terus terleka.....
syukur kerana masih menyayangi aku.....

assalamualaikumwarahmatullah....
assalamualaikumwarahmatullah....
salam kepada kedua dua peneman hidupku....
yang mencatat setiap perbuatanku.....
samada baik....
atau buruk tingkah laku ku.....
tangan ditadah kepadaMu.....
memohon ampun terhadap segala dosaku....
menitipkan kesyukuran yang tidak terkira terhadapMu....

terima kasih Ya Allah...
kerana...
masih memberi aku peluang menumpang di atas muka bumi ciptaanMu...
mencari ilmu...
merasa setiap kebahagiaan dan kesedihan...
merasa kenikmatan makan dan minum....
merasa betapa hebatnya kasih sayang sebuah keluarga....
tidak kurang juga...
hebatnya ciptaan kaum Adam dan dan Hawa...
memeriahkan dunia dengan cinta antara mereka....
walaupun....
semua itu hanya pinjaman dariMu....
aku sangat sangat bersyukur Ya Allah....
terlalu indah pinjamanMu itu....

Ya Allah...
aku berdoa kepadaMu...
agar aku diberi iman yang kukuh....
diberi masa yang cukup untuk beribadat kepadaMu...
masa untuk membalas segala jasa kedua ibu bapaku.....
masa untuk memohon ampun diatas segala buruknya perbuatan ku.....
semoga ada lagi hari esok untuk aku menggunakan pancaindera yang Kau kurniaakan...
semoga ada lagi Ya Allah....
semoga aku masih lagi diberi peluang....
Allahualam...











No comments: