Tuesday, July 17

AKU SEORANG KERANI 'BIASA'


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semuanya...


Finally setelah sekian lama tak update so harinie norapikah nak cantum,himpun dan apa saja perkataan yang sewaktu dengannya tentang 2 bulan norapikah bekerja.. mari bersama sama menghayati kisah and pengalaman baru selama tempoh persembunyian nie..


KERETA TERPAKAI LIPIS
( 16-05-12 - 16-07-12)

Nak dijadikan cerita menyayat hati.. aku bekerja selama dua bulan kat sini.. dengan berbekalkan the kancil ketot seawal 8.00 pagi dah terpacak kat depan office.. Bos aku merupakan seorang chinese.. Tapi mungkin dia berjiwa sedikit keMelayuan so nama company dia memang tak ada langsung huruf bahasa cina.. aku bekerja sebagai seorang kerani biasa sahaja.. namun yang dikatakan BIASA itu menjadi treasure dalam hidup aku.. jadi untuk memendekkan cerita dan tempoh menguap kalian semua mari kita tengok advantages and disadvantages yang dapat aku kumpulkan selama bekerja kat sana :-



ADVANTAGES 



- MOSTLY I LEARNED ABOUT INSURANCE POLICY
At first memang tak ada idea langsung.... Blank.... Dua minggu jugak lah nak cover dan fahamkan empat jenis polisi insurance yang available kat situ.... Calculate and learned bout type of insurance either comprehensive,third party or fire and theft cover.... Nak kenalpasti NCD ( no-claim discount ), loading, insured value/Sum Insured.... Setiap hari different customer yang datang dan different type of cars.... Memang merapu aku nak ingat.... Yang paling senang nak uruskan adalah TOKIO MARINE dan semestinya KURNIA.. Yang susah dan memang last choice aku nak bukak adalah MAA INSURANCE atau sekarang dah tukar nama ZURICH INSURANCE..


- LAIN LAIN URUSAN
Car installment, hire purchase, loan, road tax calculation and payment, how to conduct urusan between bank and customer, bila dah call bank banyak la yang boleh kita tanya sebenarnya.... Ye lah bukan guna prepaid sendiri kan.. At the same time it improve my communication skills.... The best thing adalah kerja dengan chinese nie semua urusan kena on time.... Calculate mesti betul dan cepat.... Average sehari sekurang- kurangnya aku kena uruskan 3-5 kes jual beli kereta dengan different bank.. 5-10 kes roadtax and insurance..  If kerja memuaskan dia akan treat kita macam macam.. 



DISADVANTAGES

Tak perlu nak jelaskan dengan lebih lanjut.... Masalah utama yang aku hadapi kat sini adalah 'kebersihan'.... Bila dah bekerja kat company chinese semestinya korang akan nampak itu anchiingg.... Dan kat sini aku kena buat pembersihan sekali.... Sebab aku lah kerani and aku lah cleaner.... Owh sangat mengujakan.... Cakap lebih lebih tak guna fikir fikirkan lah sendiri.... Masalah lain sememangnya tiada.... Kena marah.... Steady.... Kena maki.... Steady.... Kena tepuk dengan Kuan pon tetap steady.... Tapi kalau betepuk tampar dengan anchhingg memang say kiss goodbye.... Have fun and banyak gilos pelajaran yang boleh aku dapat.... Dan sumpah tak rugi.... Sampai disini sahaja perjalanan hidup kerani aku.... I'll move on to the next stage..


menjadi seorang peniaga berjaya.. doakan Norapikah yea..:D


*kenangan..kihkih..



-TAMMAT-





3 comments:

Chot said...

hey..org lepih rupanya...haha

piko said...

yea.. kome orang lepeh nie aje...:D

piko said...
This comment has been removed by the author.